Vi har tacksamt tagit emot denna trevliga artikel från Ove Danielsson (f.d. redaktör för Nerikes Allehandas Askersunds redaktion).
Vissa av bilderna i artikeln kommer från Linus Larssons stora bildarkiv.
Både Ove och Linus är aktiva medlemmar i Föreningen Gamla Askersund, som har som syfte och målsättning att väcka intresse
för och på olika sätt verka för att Askersunds kulturarv och historia förs vidare till kommande generationer.

Tack Ove och Linus för den trevliga artikeln och bilderna.

Följande kommer från Ove Danielsson's blog, som vi varmt kan rekommendera att ni kikar på.
Vi har tagit oss friheten att ändra lite layout samt några bilder där vi haft tillgång till bättre bilder på samma motiv.


Järnvägsinvigning i Askersund

(Ove Danielssons blogg 23 April 2011)

Teckning på loket Kårberg. Från Ove Danielsson.     Teckning på loket Kårberg. Från Ove Danielsson.  
Så här såg premiärtåget som sattes in i trafik 1884.
Bild Ove Danielsson.
   

Tecknaren O.A (Oskar Andersson) drev friskt med
Askersunds järnväg i skämttidningen "Söndags-Nisse"

under rubriken "Nytt från Askersund". Bild aslj.se

 

Kritiken mot skötseln av våra järnvägar är massiv sedan några år tillbaka. Tågen är
försenade och ibland till och med inställda. Nu senast avslöjades också att felaktigheter inte
åtgärdas. Det verkar inte bli något slut på eländet. Det bästa är väl om allt förs tillbaka till
staten igen och det blir en ansvarig för allt. Ska jag säga som nästan aldrig åker tåg. Brukar
ta Skövdebussen upp till Stockholm. Den stannar vid busstationen i Askersund. Bara det. ..

Som en lämplig övergång på det hela tänkte jag skriva lite om järnvägen mellan Askersund och
Skyllberg. Den finns inte kvar så det är riskfritt att komma med kritik om det skulle vara så. Jag
kanske inte rätte mannen att skriva om tåg. I föreningen ASLJ (Askersund.Skyllberg-Lerbäcks
järnväg) finns det ett helt gäng med Eric Renstrand i spetsen som kan allt om tåg. Men jag tar
risken ändå.

Askersunds station, info-skylt      
Askersunds station, informationsskylten. Bild aslj.se.      

Järnvägen lades ner i mitten på 50-talet. Det sista ordinarie tåget från Askersund avgick den 15
januari 1955. Men det gick inte helt smärtfritt. Det fanns många motståndare till nedläggningen,
bland annat ägaren till Askersundsverken som var mycket oroad över framtidens transporter från
stan. Men det blev ändå en nedläggning. Skyllbergs bruk ville inte driva banan längre och
kommunen vill inte ta hand om det hela. En som tyckte det var mycket tråkigt var gamla
konduktören Bernhard Karlsson. Han var drygt 70 när järnvägen lades ned, men var ändå i
fullverksamhet med andra uppgifter vid bruket. Bernhard hjälpte till på styckegodsbilarna. Men
han kunde berätta om konduktörsliv. Han hade ändå drygt 50 tjänsteår på nacken vid
Skyllbergsjärnvägen.

Bernhard Karlsson      
Bernhard Karlsson var konduktör på Skyllbergsjärnvägen.
Härmed sin gamla signallampa. Bild Linus Larsson.
     

”Järnvägen öppnades 1884 och då var trafiken mycket livlig. Då frustade tre ånghästar dagligen i
vardera riktningen, passagerartrafiken stod i sitt flor och inte minst vid marknader och helger.
Upp till 100 resande per dag kunde vi räkna in. Det var nästan obligatoriskt både i Skyllberg
och Askersund skulle ner till stationerna när tågen kom och gick. Det var dagens stora händelse”,
har Bernhard , berättat.

”Någon komfortabel tur var det aldrig på Skyllbergsjärnvägen då seklet var ungt. Men man kunde
dock åka för en spottstyver. 80 öre tur och retur var priset. Trots at vi hade ungefär samma fart som
en cyklist, så skakade personvagnarna i alla fogar. Passagerarna satt inlåsta om inte som
boskap, men som fångar. Men inget ont om det . Säkerheten blev god”.

Bernhard berättade vid en intervju att han klippt biljetter åt många lustiga figurer. Men mannen
som kom med ett paket dynamit under armen blev avvisad.

”Vid marknadstider fick man ta många hårda duster med överfriskade resenärer. Och det hände
mer en än gång att jag tvingades sätta foten i baken på någon som tittat för djupt i flaskan. När
busstrafiken kom 1931 gjorde jag min sista resa på det gamla kära skyllbergståget. Trots att loket
allt som oftast visade tendenser att gå sin egen väg trivdes jag gott i de gamla vagnarna , som från
början lystes upp av stearinljus, men som sedan fick något så nymodigt som oljelampor.
Spottkoppar i varje hörn ingick också i komforten. ”

En av de mest dramatiska upplevelserna som Bernhard var med om var urspårningen vid Sjöstorp.
Då kom domkraften fram och men tåget blev endast två minuter försenat när de anlöpte stationen.
Det var ändå en katastrof…

Den 6 december 1884 hölls järnvägsinvigningen i Askersund. Då invigdes den smalspåriga
banstumpen till Skyllberg. Bruket i Skyllbergs hade redan förbindelse med Lerbäck på Krylbo-
Mjölbybanan. Nu blev även Askersund kopplade till det stora ”järnvägsnätet”. Det väckte stora
förhoppningar om ”härliga tider, strålande tider” för askersundarna. Invigningsdagen var staden
smyckad från topp till tå. Kring torget fanns flaggor och marschaller. 50 stycken minsann.
Stationsbyggnaden var insvept i girlander och flaggor. Och som toppen på det hela pryddes fasaden
med Närkevapnet.

Problemet med invigningsdagen var det bedrövliga vädret. På förmiddagen rådde full snöyra. Det blev
lite bättre framåt dagen när folk började samlas vid stationen för att ta emot det första tåget. Alla
affärer hade stängt och hantverkarna hade slagit igen för dagen. En mängd landsbor hade också
tagit sig in till staden på den stora dagen. Invigningståget tuffade in under kanonsalut från
Borgmästareholmen. Tåget bestod av tre personvagnar, en så kallad finka och en öppen lastvagn.
På den hade regementsmusikkåren placerats. Det var ingen lyckad placering i snöblötan.
Lokomotivet hade under färden spytt massor av sot över dem. Det var precis ingen glittrig
musikkår som stod uppställda vid stationen.

Höjdarna med borgmästare Waldenström i spetsen radade upp sig på perrongen för att hålla tal.
Landssekreterare Heling kunde också meddela att hans majestät utnämnt borgmästaren till riddare
av Vasaordern. Så var det på den tiden. Borgmästaren fick ta åt sig hela äran för den nya
järnvägsförbindelsen. Ett värmande besked för borgmästaren i snögloppet, även om det muttrades
på sina håll. Varför skulle just han hedras av kungen. Vad hade han gjort? Den nersotade och
snöblöta militärmusiken spelade ett nytt stycke och så tågade järnvägsbolagets aktieägare och
andra stadens mäktige i väg till en festmiddag på Stadshotellet.

Marchallerna tändes vid torget och vid den så kallade Bergmansberget brann dessutom tjärtunnor
så nog var det en riktig festkväll. I tidningen stod det också sedan att ”ingen minnes sig någonsin
förut ha sett Askersunds stad förete en så skön och strålande anblick”.

Som journalist var jag med några gånger vid Järnvägsbolagets årsstämma. Bolaget var igång långt
efter nedläggningen av järnvägen. Det var en trevlig samkväm utan tuffa beslut. Det fanns ju
ingen tågtrafik att besluta om. Styrelsen och aktieägarna åt en god middag med lite gott att dricka
till. Ofta hände det att ett gäng muntra personer med borgmästare Bernhagen i spetsen kom upp
till redaktionen på Stora Bergsgatan när årsstämman var över. De skulle prata ut med mej om
framtiden för bolaget stärkta av den goda middagen. Trevliga minnen som kom at handla väldigt
lite om Järnvägsbolaget. Men det fanns som tur var annat att prata om. Som Bernhagens viktiga
jobb för kommunen…

Askersund, Wirsén och borgmästare Bernhagen      
Wirsén och borgmästare Bernhagen hälsade på vid redaktionen
ibland efter bolagsstämmorna. Bild Linus Larsson.
     

Faktauppgifterna i den senare delen av bloggen har jag läst på olika ställen och sedan gjort min
skrivning av det hela. Allt stämmer , men det är beskrivit med mina ord. Linus Larsson har också
hjälpt till med en del bilder.

ASLJ, Spåret ut från Askersund i Strandparken.     Biljettluckan i Askersund. Håkan Persson,Torsten Ljungåsarn Larsson.
Spåret ut från Askersund i Strandparken.
Bild Linus Larsson.

.
   

Biljettluckan i Askersund.
Håkan Persson och Torsten Ljungåsarn Larsson.

Bild Linus Larsson.

       
ASLJ, Askersunds station, SB5 med vagnar.     Askersund, Järnvägsparken med spåret intill vattnet.
Askersunds station. Bild aslj.se
.
   

Askersund, Järnvägsparken med spåret intill vattnet.
Bild Linus Larsson.

       
ASLJ, Gottfrid Persson i Askersunds Tidning.     Stationshuset i Askersund år 2000.Bild Ove Danielsson.
Gottfrid Persson i Askersunds Tidning.
Bild Ove Danielsson.
   

Stationshuset i Askersund år 2000.
Bild Ove Danielsson.

Adressen till min hemsida och blogg är: http://ovedanielsson.se/index.html.

PS! Bilderna som finns på bloggen och hemsidan får naturligtvis inte kopieras och användas i
andra syften än vad som är tänkt. Det handlar om upphovsrätten. Bara som ett litet vänligt
påpekande. Det finns exempel på där man lägger allt på cd-skivor och distribuerar ut
massupplagor. Det är förbjudet.


Sök